Pages

mana lebih bagus?.. berita harian, utusan melayu, atau harian metro..?

Akhbar manakah yang menjadi kegemaran kalian?
pagi-pagi, pakcik-pakcik mesti akan ngeteh dulu kat warung pak li. pekena teh tarik kaw memang syok gila. mencocok sampai ke bulan..! eh. tu kopi kapal api. hahaha

sebelum tu, mesti singgah kedai runcit mak cik jenab untuk beli surat khabar. sambil menyelam minum air. boleh ngurat mak janda pinggul besar yang sedang sapu sampah di depan kedai itu. mak cik jenab...! hot..! huhuhu

hmm.. tgh sedang usha-usha tu, rasa-rasanya, tangan pakcik-pakcik ni akan mencapai akhbar yang mana ya?..

adakah pakcik-pakcik ini akan memilih BERITA HARIAN?


mula melakukan perubahan. dalam bentuk tabloid.
cantik dan kemas
isi yang mantap dan mudah dibaca
pengisian yang tidak terlalu kritikal
iklan yang tidak terlalu serabut
sedikit mahal. lebih berepa puluh sen je kot.
terlalu pro-kerajaan

bukan ke pakcik-pakcik dari dulu sampai sekarang gemar UTUSAN MALAYSIA


besar dan teguh
telah lama berada di pasaran.
isi yang amat-amat matang.
penulisan bagus dan memerlukan pemikiran kritikal dan subjektif untuk memahami
tajuk dan berita yang bermutu tinggi
iklan agak berserabut
kualiti kertas yang sangat tak selesa dan terlalu nipis

atau akhbar HARIAN METRO?..
senang dan mudah dibawa
akhbar tabloid paling popular
banyak warna dan tidak bosan
harga murah dan murah
kurang pro-kerajaan
memberi impak besar setiap headline yang dipaparkan
banyak berita-berita masyarakat kecil yang tidak dipaparkan oleh akhbar-akhbar lain. good..! ;)
isi yang tak mengembangkan fikiran langsung
tajuk hanya untuk sensasi sahaja
banyak info yang diulang-ulang
iklan berserabut dan tidak tersusun

hmmm.. rasa-rasanya, akhbar mana yang jadi pilihan pakcik-pakcik ni untuk dibeli dan dibaca di warung pak li?..

ha...! bagi pandangan mat puisi, berdasarkan ulasan melalui citarasa dan kemahiran mat puisi buat terhadap tiga akhbar di atas, mat puisi rasa, golongan ini akan memilih UTUSAN MALAYSIA.

kerana akhbar ini lebih dekat di hati mereka memandangkan dahulunya dikenali sebagai UTUSAN MELAYU dan telah berada di pasaran sekian lamanya.

kalau remaja kampung pula?.. sudah pasti HARIAN METRO

remaja perantauan?.. mungkin BERITA HARIAN.

kalau student yang belajar di luar negari?.. sudah pasti BERITA HARIAN

orang bandar?.. KOSMO.. (tidak tersenarai dalam pembacaan mat puisi)

hmm.. bagi mat puisi. mat puisi lebih gemar baca BERITA HARIAN. senang di baca dan penuh informasi. tidak perlu pening-pening kepala melihat iklan-iklan sampah. ;)

kalian pilihlah akhbar kegemaran kalian. pastikan akhbar tersebut menepati citarasa kalian, kedai runcit mak cik jenab, warung pak li, dan sebagainya.

selamat membaca.

membaca itu amalan mulia lagi berfaedah.

6 comments:

eqbalzack said...

utusan zaman lagii best!

Amri Bahruji matPuisi said...

abg eq::> tu utusan zaman biler tu?

Amir Izzat said...

kalau aku..suka baca.. berita harian dan kosmo dan utusan dan metro..haha..gilir2 beli..hehe

Amri Bahruji matPuisi said...

amir izzat::> thanks sbb komen.. ;).. hmm... tu 1 cubaan bgus... tpi ke x saudara rase mcm bercelaru skit otak tu kalu bace akhbar y berbeza... ponin skit kot.. ;)

tieha ismail said...

urmmm bgi ak, kalo org kampong besenyer ske bc Metro....npe eakk...??? ak ske bc The Star....miahahahha....

Amri Bahruji matPuisi said...

h0h0h0.. tieha::> kalu akhbr english, aku lebih suke nst..

the star tu samje mcm metro.. kandungan die berselarat sgt..