Pages

Tukang cleaner kekwat


Dalam perancangan awal,  mat puisi malas nak temankan kakak menunggu perbicaraan kerana tak suka menunggu lebih-lebih lagi berpeluk tubuh. Tambahan, peguam kata tidak perlu saksi. Jadi, mat puisi biar beliau yang uruskan seorang diri. :D
Tiba-tiba rindukan Encik Kentucky. Nasib baik ada kfc di Bandar ni. Tak macam Kuala Nerang, tempat mat puisi belajar di peringkat matrikulasi, satu restoran berhawa dingin pun tiada. Inikan pula kfc. Mati kutu mat puisi di sana selama setahun. Hahaha...
Dalam jam 9, satu set breakfast (nasi lemak + ayam goreng black pepper) telah dibeli dan mat puisi letak di atas meja dengan tergesa-gesa.
Entah apa punya usus, tak makan di ajar, tiba-tiba memulas mencari tandas. Perut dah tak sabar nak menyantap + melahap makanan itu.
Bergegas mencari tandas di tingkat dua. Adalah satu mak cik ini sedang mop lantai.
‘’Adik nak pergi mana?’’, terjah mak cik itu.


‘’Nak pergi tandas, mak cik’’, balas mat puisi.
Pelik. Nak pergi tandas pun nak tanya-tanya?. Tidak mengapalah, mungkin beliau prihatin. ;)
Seperti biasa, mat puisi menunaikan tanggung jawab yang belum tertunai. habis basah selipar mat puisi terkena tempias air yang kuat. Lagi pula, memang mat puisi akan cuci betul-betul kaki ni selepas masuk tandas.
Keluar dari tandas. Mak cik itu ada lagi berhampiran tandas tersebut. Mat puisi pun keluarlah dari tandas itu dengan kadar yang sopan.
‘’habis basah lantai ni. Haih..’’, terjah mak cik tu lagi.
Dengan nada terkejut, mat puisi pun meminta maaf. Dalam hati ini, nak je balas, ‘’dah baru keluar dari tandas, memang la selipar ni basah..!’’
Bayangkanlah, tugas dia adalah mengemop lantai dan membersihkan sekitar kfc tu. Jadi, kenalah faham. Orang baru keluar tandas, mestilah basah. Bukannya mat puisi buang air bersepah-sepah. Tidak perlulah nak marah-marah.
Mat puisi faham dia baru selesai mengemop lantai tersebut. Oleh itu, kenalah faham kalau ada kotor-kotor. dah kawasan lalu lalang manusia dan kawasan tandas. Sudah pastilah ada kotor-kotor.
Takkanlah mat puisi nak jemur selipar tu sampai kering baru boleh keluar. Bukannya ada kotor-kotor tanah pun. Hanya air. Kalau tak nak lap semula pun, biar sahaja dah boleh kering.
Kekwat punya mak cik.
p/s::> maaf terngumpat mak cik. Hahaha

0 comments: